FPD STEUN ONS
 

NYT-journalist gewond bij helikoptercrash

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 14:02
Bij een helikoptercrash in het noorden van Irak is dinsdag een journalist van The New York Times gewond geraakt. De helikopter had opdracht hulpgoederen te bezorgen aan duizenden yezidi’s, die bij hun vlucht voor de terreurorganisatie Islamitische…
Categorieën: Extern nieuws

Can Netflix-Style Personalization Help Your News Org’s Homepage?

10000 words - do, 14/08/2014 - 14:00

This week, Dynamic Yield announced a new personalization feature to it’s “automated real-time customization engine.” It’s a mouthful, but it could mean new things for your homepage.

Using automated A/B testing, the software helps your website offer a super personalized experience for a user based on their habits and clicks on past visits. CEO and co-founder Liad Agmon says that it helps editors solve the problem of deciding what they want users to see (like Vox’s vegetables) and what users usually click on.

Homepages shouldn’t be generic, because the user that comes to a site via a shared link on Facebook is very different from the one who arrives at the homepage through the url, he notes. Why shouldn’t you cater to them? If you know that one user reads long features, but another is just watching your video content, you can also adjust paywalls to be more fair and more attractive to users.

(more…)

New Career Opportunities Daily: The best jobs in media.

Categorieën: Extern nieuws

Meer honger lijden dan een schoolmeester

Apache.be - do, 14/08/2014 - 13:30
In 'Alles wat solide was' kijkt de Spaanse auteur Antonio Muñoz Molina naar de crisis in zijn land door de ogen van een romanschrijver. Zijn aanpak levert een van de meest originele en uitdagende boeken over de economische crisis op.
Categorieën: Extern nieuws

Why BuzzFeed is expanding with new Distributed division

Journalism.co.uk - do, 14/08/2014 - 12:23
BuzzFeed plans to expand in the social web and build an audience in a space where content and social networking meet
Categorieën: Extern nieuws

Jinek vervangt Pauw tijdens winterstop

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:39
Tijdens de winterstop van de nieuwe talkshow van Jeroen Pauw, die per 1 september van start gaat, zal Eva Jinek een dagelijkse talkshow presenteren. De dagelijkse editie van Jinek, vanaf januari volgend jaar, zal twee maanden lopen. In de opmaat naar…
Categorieën: Extern nieuws

Jinek vervangt Pauw tijdens winterstop

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:39
Tijdens de winterstop van de nieuwe talkshow van Jeroen Pauw, die per 1 september van start gaat, zal Eva Jinek een dagelijkse talkshow presenteren. De dagelijkse editie van Jinek, vanaf januari volgend jaar, zal twee maanden lopen. In de opmaat naar…
Categorieën: Extern nieuws

Egypt - Still no investigation into deaths of journalists a year after massacre

Reporters Without Borders - do, 14/08/2014 - 10:37

Three journalists were among the hundreds massacred in Cairo's Rabaa Al-Adawiya Square one year ago

Reporters Without Borders urges the authorities to end the impunity for those responsible for the massacre in Cairo's Rabaa Al-Adawiya Square exactly one year ago, on 14 August 2013. The victims included three journalists who were killed by the security forces while covering a protest by deposed President Mohamed Morsi's supporters.

Between 700 and 1,000 people are estimated to have been were killed when soldiers and police used force to evict the demonstrators from the square six weeks after ousting Morsi on 3 July 2013. The three journalists were killed in the course of doing their job to inform the public.

In the past year, no investigation has been conducted into either the massacre or the deaths of the three journalists. No one has been arrested or sanctioned for these crimes. The same goes for the seven other journalists killed since the start of the Egyptian uprising in January 2011.

The three journalists killed on 14 August were Ahmed Abdel Gawad, an Egyptian reporter for the daily Al-Akhbar, who was fatally shot in the small of the back; Mosab Al-Shami, an Egyptian photographer with Rassd News Network (an alternative media created during the 2011 revolution), shot in the chest by a sniper; and Mick Dean, a British cameraman with Sky News, also killed by sniper fire.

At least six other media workers sustained gunshot injuries the same day, including Al-Jazeera cameraman Mohamed Al-Zaki, shot in the arm, and an Associated Press photographer shot in the back of the neck.

We urge the Egyptian authorities to conduct independent and impartial investigations into the deaths of the three journalists killed on 14 August and the seven other cases of journalists killed since January 2011,” said Reporters Without Borders secretary-general Christophe Deloire. Freedom of information is in the process of disappearing in Egypt, as the imposition of sentences ranging from seven to ten years in prison on three Al-Jazeera journalists on 23 June has shown. Impunity must cease to be the foundation on which power is based in Egypt.”

Although all the murders of journalists since January 2011 continue to go uninvestigated and unpunished, 12 people were sentenced to death on 18 June for the murder of a police general. Double standards are obviously in effect. Mick Dean's wife condemned this injustice in a moving open letter published on 10 August.

On the day of the Rabaa Al-Adawiya massacre, the deadliest episode in modern Egyptian history, two journalists were arrested. One, Al-Jazeera reporter Abdallah Al-Shami, was released on 16 June after being held for 10 months. The other, photographer Mahmoud Abu Zeid is still being held.

Categorieën: Extern nieuws

Helft projecten Stimuleringsfonds faalt

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:16
Van alle projecten die sinds 2010 subsidie kregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (voorheen Stimuleringsfonds voor de Pers) is de helft alweer opgeheven. In de periode 2010-2014 doneerde het fonds in totaal 8 miljoen euro aan 47 verschillende…
Categorieën: Extern nieuws

Helft projecten Stimuleringsfonds faalt

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:16
Van alle projecten die sinds 2010 subsidie kregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (voorheen Stimuleringsfonds voor de Pers) is de helft alweer opgeheven. In de periode 2010-2014 doneerde het fonds in totaal 8 miljoen euro aan 47 verschillende…
Categorieën: Extern nieuws

Ukraine - Summary of attacks on media

Reporters Without Borders - do, 14/08/2014 - 10:05

Besides its regular press releases, Reporters Without Borders is maintaining a Ukraine news feed in order to summarize the violations of freedom of information constantly taking place in Ukraine.

14.08.2014 - Ukraine regulator wants to ban 38 Russian TV journalists

The National Council for TV and Radio, Ukraine's broadcasting regulatory authority, has released a list of 38 Russian journalists that it wants banned from entering Ukraine.

The head of the council, Yuri Artemenko, said at a news conference on 14 August that the list has been passed to the interior and justice ministries so that the necessary judicial decisions can be taken in order to impose the desired ban.

Reporters Without Borders points out that each case should be the subject of impartial judicial proceedings, based on concrete facts and respecting defence rights.

The 38 journalists on the list are mostly the CEOs or editors in chief of Russian pro-government TV stations whose broadcasts are banned from retransmission in Ukraine. They include Pervy Kanal, Rossya 1, Rossya 24, Russia Today, VGTRK, NTV and Lifenews. “These persons must be personae non gratae,” Artemenko said.

The list was compiled on the basis of the council's own research and the “Wall of Shame,” a participative page on the Ukrainian website Telekritika, which says it is intended to draw attention to Russian and Ukrainian journalists who “have transformed journalism into an act of propaganda by systematically misinforming the public about the conflict between Russia and Ukraine.”

According to Telekritika, journalists exposed on the wall can be withdrawn if “they recognize having lied and apologise to their viewers for their lies and attempts to manipulate them.”

The council did not involve Telekritika in the compiling of the list and used the information on its “Wall of Shame” without notifying Telekritika.

The turmoil in eastern Ukraine, which began in March and began degenerating into armed conflict at the start of the summer, has been accompanied by an intense information war between the various parties involved, which have often suspended retransmission of TV signals and denied entry to certain journalists. The temptation to keep resorting to such measures continues to be strong.

A draft law that would have allowed the government to close any media and block any website without a court's permission was approved by the Ukrainian parliament on first reading on 12 August but, following an outcry from civil society and media defence groups, the offending provisions were dropped on second reading on 14 August.

11.08.2014 - Russian news agency photographer missing for past week

Reporters Without Borders is very concerned about Andrei Stenin, an experienced war photographer working for the past few months in eastern Ukraine for Rossiya Segodnya, a Russian news agency formed in 2013 from the merger of several state-owned news outlets. Stenin has been missing since 5 August, when Rossiya Segodnya reported his disappearance. Reporters Without Borders urges anyone holding him to make it known, and to release him at once.

A RIA Novosti source said on 8 August that the Security Service of Ukraine (SBU) was holding him near the southwestern city of Zaporozhye but a local SBU spokesman denied this and the Ukrainian government has yet to respond to requests by Rossiya Segodnya and local NGOs such as IMI for information. Representatives of the self-proclaimed People's Republic of Donetsk said Stenin may have gone to Shakhtarsk, in the Donetsk region, where all communications are cut.

Russian presidential spokesman Dmitri Peskov has said the Russian authorities are pursuing the matter, while Rossiya Segodnya has launched an online campaign in support of Stenin, especially on Twitter.

11.08.2014 - Online information war intensifies

After censoring most Ukrainian TV stations in Crimea when it was annexed in March, the Russian authorities are now restricting access to Ukrainian news websites. Most Crimean Internet Service Providers are blocking Glavnoe, Cenzor.net.ua and Novy Region, it was reported on 11 August.

Meanwhile, the Ukrainian authorities, who already blocked the retransmission of several Russian TV news channels in Ukraine, are also threatening to censor the Internet. On 5 August, the UNIAN news agency published a letter that the SBU sent to the Ukraine Internet Association in late July asking it to block around 60 websites and web resources “promoting war, racial hatred or the overthrow of the constitutional order, or attacking territorial integrity.”

They include not only separatist sites but also Ukrainian news sites, YouTube videos, blogs hosted on the LiveJournal platform and video games. Some are hosted in Ukraine, others abroad. The Ukraine Internet Association has not as yet taken any action, but it could eventually ask Internet Service Providers to block them.

Reporters Without Borders condemns Internet censorship and reminds the Ukrainian and Russian authorities that Frank La Rue, the UN special rapporteur on the right to freedom of opinion and expression, has said that any blocking or withdrawal of online content should be kept to the minimum and judicial permission should be obtained.

06.08.2014 - Rebels free TV cameramen after holding him for four days

The self-proclaimed People's Republic of Donetsk released NTN cameraman Alexander Osadchy on the evening of 6 August after holding him for four days in the basement of one of its buildings in Donetsk. His place of detention was not known until his release.

Suspecting him of being an “informer,” anti-Kiev rebels had kidnapped Osadchy as he left his Donetsk home on 2 August. When they went back to his home on 4 August to get his phone charger, they told his wife not to worry, that he was fine and would be “back home within a week.”

06.08.2014 - Three journalists freed after being held by Ukrainian soldiers for five days

Three journalists working for Ukrainian TV station 112 UkrainaRoman Gnatiuk, Sergei Belous and Sergei Boikowere released on 6 August, five days after being arrested by Ukrainian army solders near Amvrosiivka, a town in the Donetsk region.

Ukraina 112 had voiced concern about Gnatiuk on 1 August but had not mentioned the disappearance of its other two employees. It was the Serb weekly Pecat, for which Belous also works, that sounded the alarm. A Kharkov native, Belous moved to Serbia a year ago but returned to cover the conflict in eastern Ukraine. Boiko is a freelancer from the Luhansk region. Ukraina 112's editor in chief had asked the three of them to do a report on the Malaysian Airline's crash.

They were arrested near Amvrosiivka while on their way to the crash site and were taken blindfolded to an unknown location where masked soldiers used violence to interrogate them. They were then taken to “anti-terrorist operations” headquarters near Mariupol and put in a cell. A few days later, after another interrogation, they were released in three different places in the countryside at night. Gnatiuk said he was made to lie face down on the ground, blindfolded with one of his own garments, and that his abductors fired two shots in the air before leaving. Belous said they took equipment and money from him.

For a long time it was unclear who had abducted them. Pecat said it knew that the Ukrainian National Guard had arrested Belous but the National Guard denied holding the three journalists on 5 August, as did “anti-terrorist operations” headquarters. The Ukrainian news agency UNN and the news website Espresso.tv meanwhile reported that they had been kidnapped by anti-Kiev rebels. It was Gnatiuk who finally said they had been held by Ukrainian army soldiers although he had been unable to identify their battalion. An investigation has been launched to identify the circumstances of their abduction and those responsible.

04.08.2014 - Crimea's last independent media censored

Around 20 court bailiffs and policemen confiscated all of the property of Chernomorka, an independent TV station based in the Crimean capital of Simferopol, on 1 August, and then police and “self-defence militias” began blocking access to its headquarters on 4 August, preventing its journalists from working.

Two other independent Crimean information sources have been affected: the Press and Information Centre and the Centre for Journalistic Investigation, which rent their offices from Chernomorka. Their equipment has also been seized and their staff is also being denied access.

In a suit brought by the Autonomous Republic of Crimea's Broadcast Transmission Centre for payment of 1 million hryvnia (60,000 euros) in arrears, a court ordered the pre-emptive seizure of Chernomorka's assets before the first hearing in the case. If Chernomorka loses the case and cannot pay its debts, its seized assets worth 4 million hryvnia (240,000 euros) will be auctioned off.

Reporters Without Borders condemns this politically-motivated and disproportionate decision, which is designed to silence the last critical media in Crimea. When Russia annexed the peninsula in March, Chernomorka's signal was arbitrarily cut and replaced by that of the Russian station Rossiya 24. In June, most cable TV operators dropped it from the channels they provide. Chernomorka filed a complaint with the Broadcast Transmission Centre in late June about the “illegal occupation” of the frequencies and transmitters it had been assigned, but so far no action has been taken.

01.08.2014 - Rebels holding three journalists in Luhansk region

Journalists Yevgen Shlyakhtin and Yevgen Timofeyev were arrested arbitrarily by separatists in Stakhanov, in the Luhansk region, on 31 July. Representatives of the self-proclaimed People's Republic of Luhansk (PRL) told Timofeyev's parents they were being held for “supporting the Kiev junta” and were being given several days of “reeducation" through work. The two journalists work for various Ukrainian media and had already been repeatedly threatened.

Shlyakhtin, who also works for the Stakhanov department of internal politics and information, was arrested at his workplace. He managed to send friends an SMS in which he said he was being taken to a local police building. Thereafter he could not be reached. A colleague who is a lawyer and who tried to defend him at the moment of his arrest was also taken away. Timofeyev, who works for local newspaper Futbolny Ohlyad, among other news outlets, was arrested at his home. His parents, who went to see the separatists that evening, said they saw him being forced to wash cars.

Yuri Lelyavski, a reporter for the Ukrainian TV station ZIK, is still held arbitrarily by the PRL in Luhansk. He was arrested at a rebel checkpoint on 24 July along with members of a group of priests of various religious denominations whose attempt to bring “God's word” to the war zone he was covering. He was taken to Perevalsk and from there on 30 July to Luhansk, where he is being held in the regional government's building. His family has yet to receive any additional information about his state of health or the reason he is still being held. He was previously held hostage by rebels in Sloviansk from 25 April to 12 May.

Reporters Without Borders calls for the immediate release of these three journalists and all the other news providers currently detained in Ukraine.

01.08.2014 - Constant danger around MH17 crash site

The Malaysian Airlines flight MH17 crash site is very dangerous and hard to access for journalists and other observers. Fighting has intensified between the rebels, who control part of the site, and the Ukrainian army, which continues to advance into this strategic area. Anyone trying to approach the site has to negotiate control posts and mines, and may be exposed to mortar fire.

Nick Lazaredes, a journalist with Australian TV station SBS, reported that his car came under repeated fire on 1 August. Discouraged by the constant mortar shelling nearby and fellow journalists' stories of rebel threats, the SBS crew were trying to pull out when they came under very intense fire, without knowing if they were deliberately targeted or caught in crossfire. A shell exploded about 150 metres from an AFP vehicle the previous day.

Damian Ryan, a reporter for Australia's Channel 9, had a gun aimed at him on 1 August by a young rebel who had just been bombarded and thought Ryan's crew were Ukrainian soldiers. After realizing they were journalists trying to get to the Malaysian Airlines crash site, the rebel ordered them to leave.

Roman Gnatyuk, a journalist with the Ukrainian TV station 112 Ukraina, went missing while heading to the crash site to cover a visit by experts with the Organization for Security and Cooperation in Europe. When last in contact with his editors, he was leaving the village of Uspenka, in the Luhansk region, heading for Donetsk. Aleksei Dmitrashkivski, the spokesman of Kiev's “anti-terrorist” operations in the region, said Gnatyuk did not cross any Ukrainian checkpoint. Gnatyuk is one of the few Ukrainian journalists to be accredited with the self-proclaimed People's Republic of Donetsk. Reporters Without Borders urges anyone holding him to release him at once.

28.07.2014 - Polish journalist badly injured near Luhansk

Polish journalist Bianka Zalewska, a reporter for Ukraine's EspressoTV, was badly wounded while accompanying a column of Ukrainian solders in the Luhansk region on 27 July. She sustained a spinal column fracture and injuries to her lower back and collarbone when shots were fired at her vehicle, causing it to overturn.

After a quick examination in the nearest hospital, Zalewska was helicoptered to Kharkov, where she underwent an operation to her collarbone. At midday on 28 July, doctors described her condition as “grave but stable.” The Polish ambassador to Ukraine said she would be transferred to Kiev for a more detailed examination.

27.07.2014 - Two journalists released, others arrested

Reporters Without Borders is very relieved by the release of Anton Skiba, a Ukrainian journalist who is a CNN fixer, and Graham Phillips, a British blogger who often works for Russia Today. Skiba was freed at around 4 p.m. on 26 July by the anti-Kiev rebels who had been holding him since the evening of 22 July. He said he was forced to false statements on camera.

Phillips, who disappeared while covering fierce fighting at Donetsk airport on the evening of 22 July, was finally taken to the Polish border and expelled by the Security Service of Ukraine (SBU) on the evening of 25 July. Until that moment, the Ukrainian authorities had denied holding him. Phillips was banned from reentering Ukraine for three years. He said he was threatened while held.

More journalists are being arrested as the fighting intensifies in eastern Ukraine. Stepan Kravchenko, a Russian reporter for the Bloomberg news agency, was about to return to Russia from Donetsk on 25 July when he was arrested and given a heavy-handed interrogation by Ukrainian soldiers with the Dniepr battalion. He was moved from one place to another and was finally escorted to the Russian border and released after Bloomberg interceded.

Jan Hunin, a Belgian journalist who reports for the Dutch newspaper De Volkskrant, was held at a rebel checkpoint near Donetsk for four hours on 27 July and then released. Reporters Without Borders condemns these arbitrary arrests and again calls on all parties to the conflict to respect the work of journalists.

Reporters Without Borders is also very concerned about Yuri Lelyavski, a journalist with the Ukrainian TV station ZIK, who was arrested at a rebel checkpoint near Luhansk on 23 July. There has been no news of him since then. RWB calls for his immediate and unconditional release.

See our 24 July press release for more information about the abductions of Skiba, Phillips and Lelyavski.

21.07.2014 - Ukrainian journalist to spend 10 days in solitary in Russia

Yevgeny Agarkov, a Ukrainian reporter for “Spetskor,” a programme broadcast by Ukrainian channel 2+2, was arrested by Russian immigration officials near Voronezh, in southwestern Russia, on 18 July for not being accredited with the Russian foreign ministry. Later the same day, an administrative court convicted him of “working illegally as a journalist” and sentenced him to a fine of 2,000 roubles (40 euros), expulsion from Russia and a five-year ban on reentering the country.

The court stipulated that his expulsion would take effect on 28 July, pending which he was to be detained. He was transferred to a detention centre 160 km from the city of Voronezh and was placed in solitary confinement.

Agarkov's prolonged detention is disproportionate, especially as he is being held in an isolation cell,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern Europe and Central Asia desk. “This journalist is being treated like a criminal although all he did was contravene the administrative code. We urge the Russian authorities to free him and return him to Ukraine without delay.”

Agarkov went to Voronezh to cover the case of Nadezhda Savchenko, a Ukrainian pilot who is being held there for alleged complicity in the deaths of Russian journalists Igor Kornelyuk and Anton Voloshin, who were killed by mortar fire in the Luhansk region (in eastern Ukraine) on 17 June.

20.07.2014 - Rebels arrest ten journalists outside Donetsk morgue

Around ten journalists were arrested by the security services of the self-proclaimed People's Republic of Donetsk (PRD) when they tried to enter the morgue in Donetsk on 19 and 20 July as part of their coverage of the downing of the Malaysia Airlines Boeing 777 on 17 July, in which 298 people died.

Those arrested outside the morgue on 20 July included Kevin Bishop, a British reporter for the BBC, Anna Nemtsova, a Russian reporter for The Daily Beast, Simon Shuster, a US reporter for Time Magazine, Italian journalist Lucia Sgueglia, and two reporters for the Swedish daily Dagens Nyheter, Paul Hansen and Jan Lewenhagen. They were all taken to the local headquarters of the Security Service of Ukraine (SBU), where they were questioned and then released a few hours later. A Russian TV crew with Russia Today that was arrested in similar circumstances on 19 July was held overnight before being released.

Nemtsova said the rebels posted outside the morgue had been given orders to arrest all journalists trying to go inside. When a Russia Today cameraman asked PRD Prime Minister Alexander Borodai at a news conference why he had spent a night in detention, Borodai responded with a joke: “You're not a real journalist if you haven't spent a night in the SBU.”

17.07.2014 - Bomb hoaxes at two national TV stations

The Kiev police received an anonymous message on 17 July warning that a bomb had been left inside the premises of Inter, a national TV channel owned by oligarch Dmitri Firtash. A search of Inter revealed nothing suspicious. The police are trying to identify the source of the anonymous call.

Earlier in the day, an anonymous message reported that a bomb had been left at 5 Kanal, a national TV station owned by President Petro Poroshenko. Its offices were evacuated and searched but no trace of explosives was found. It was the third false bomb alert at 5 Kanal this month. The previous ones were on 4 and 15 July. Each time 5 Kanal was forced to interrupt programming.

16.07.2014 - Rebels seize Luhansk news site's computer equipment

Serhiy Sakadynski, the editor of the Luhansk-based news website Politika 2.0, revealed on 16 July that anti-Kiev rebels removed all of its computer equipment, cameras and video cameras during a raid on its offices on 10 July. The raid took place after they caught a Politika 2.0 reporter taking photos of Luhansk railway station, accused her of spying, and decided that Politika 2.0 was “gathering information about the rebels.” They gave Sakadynski a beating during the raid and took him with them when they left, releasing him the next day after influential persons intervened. The equipment has not been returned.

11.07.2014 - Heavy toll on journalists in first half of 2014

The Institute of Mass Information (IMI), a Ukrainian NGO partnered with Reporters Without Borders, has released figures for media freedom violations during the first half of 2014. According to IMI's tally, six journalists were killed in connection with their work, 249 were injured or attacked, and at least 55 were taken hostage or detained arbitrarily. The toll was much higher than in 2013, when a total of 101 attacks on journalists were registered during the entire year, half of them in connection with the Maidan Square protests in November and December.

“Physical attacks against journalists and other media workers currently pose one of the main challenges for the media profession,” said IMI director Oksana Romanyuk. “The authorities also face the challenge of investigating all these [attacks] and punishing those responsible. Ending impunity [...] and defending the public's right to information should be one of the main items on the new president's agenda.”

Read the IMI report (in Ukrainian).

10.07.2014 - Luhansk TV channel suspends broadcasting

A Luhansk-based TV station called Luhansk Cable Television (LKT) has suspended broadcasting because of the ongoing fighting in the city. The stations's CEO told employees on 10 July he could not longer guarantee their safety and was putting them all on leave until further notice. The wife of LKT's legal adviser, Igor Zazimnik, was killed by a stray bullet on the balcony of her apartment the same day. Two other local TV broadcasters, IRTA and LOT, have also had to suspend operations.

08.07.2014 - Ukrainian TV crew under mortar fire near Luhansk

Roman Bochkala, a reporter for the Ukrainian national TV channel Inter, and his cameraman, Vasyl Menovshchikov, found themselves under mortar fire near Metallist, a village ten kilometres outside Luhansk, on 8 July while covering operations by the Ukrainian army's 30th regiment.

Bochkala broke an arm and tore tendons while scrambling over a 5 or 6 metre embankment in search of shelter. After being treated in a field hospital, he was transferred by helicopter to a hospital in Kharkov. Two soldiers were killed during the mortar bombardment.

05.07.2014 - Masked men attack national daily in Kiev

Around 50 masked men attacked the Kiev headquarters of the Russian-language newspaper Vesti on 5 July, pelting it with stones and setting off teargas before dispersing quickly. Some of them injured a security guard while trying to enter the building. The stones they threw broke windows and damaged computers.

The attack was claimed by Oles Vakhni, an ultra-nationalist who served a six-year jail term on charges of armed robbery and violence. The police said they were treating it as a case of “vandalism.” Vesti owner Igor Guzhva linked it to the demonstration that parliamentarian Igor Lutsenko staged outside the newspaper the week before with the declared aim of “ending the dissemination of anti-Ukrainian propaganda.” Lutsenko said the protest would be “the last peaceful action” against Vesti.

04.07.2014 - Rebels take control of Luhansk regional state broadcaster

Armed rebels in combat fatigues representing the self-proclaimed People's Republic of Luhansk stormed into the headquarters of the Luhansk region's state radio and TV broadcaster on 4 July. After they had taken control of the premises and negotiated with the CEO, Rodyon Miroshnik, all the employees were allowed to leave. One of the rebels said the regional broadcaster's various channels were now “closed” and would remain so until they resumed “under a different format.”

The previous week, local cable TV operators LKT and Triolan dropped most of the Ukrainian TV news channels from what they offer, replacing them with Russian news channels.

02.07.2014 - Two journalists held for two days in Luhansk

Ukrainian citizen TV station Hromadske's well-known reporter, Anastasia Stanko, and her cameraman, Ilya Beskorovayny, were released by representatives of the self-proclaimed People's Republic of Luhansk (PRL) on 2 July after being held for two days in Luhansk.

After trying for a long time to obtain PRL accreditation without success, they arrived in Luhansk on 30 June hoping to obtain permission on the spot to do a report there. They were put in touch with a security unit, which promised to protect them in return for financial compensation. But they were arrested by another unit, the NKVD, and were held in the basement of a downtown building. PRL Prime Minister Vasil Nikitin said he suspected them of spying for the Ukrainian army.

Their detention prompted a great deal of concern in both Ukraine and Russia. Ukrainian President Petro Poroshenko asked the relevant authorities to do everything they could to obtain their release as quickly as possibly. But it was thanks to the intercession of the heads of Russia's three leading pro-government broadcasters – Pervy Kanal, VGTRK and NTV – that the PRL finally decided to free them. Stanko said that, on the whole, they were treated properly aside from being threatened with decapitation.

01.07.2014 - Two Russian journalists injured in Luhansk region

Denis Kulaga, a staff reporter with Russia's REN-TV, and his cameraman, Vadim Yudin, were treated for shock in a Luhansk region hospital on 1 July after a mortar shell exploded close to them when they were about one kilometre from the Russian border, near the Izvarino border post.

27.06.2014 - Anti-Kiev netizen freed after being held for two days

The young netizen Vlad Alexandrovich was released in Zaporozhye on 27 June, two days after being kidnapped in the city of his birth, Mariupol (in the Donetsk region), where he has been working for Anna News and Southeast Front, two news agencies allied with the anti-Kiev rebels. He is said to have been the author of reports about the Ukrainian army intervention in Mariupol on 9 May. His abductors are thought to have been Ukrainian security officials.

26.06.2014 - Gunmen ransack local newspaper in Torez

Gunmen stormed into the offices of the local newspaper Pro Gorod, in Torez (in the eastern Donetsk region), on 26 June, threatening the journalists present and seizing computers, cameras and other equipment, as well as personal effects and passports. Before leaving, the gunmen warned the journalists of worse reprisals if they continued to distribute the newspaper and post news reports on its website.

Editor Igor Abyzov, who was absent during the raid, said the assailants were clearly familiar with the premises and knew who worked there, looking for some of them in person. He also said the assailants wore St. George ribbons, which the anti-Kiev forces often use to identify themselves.

This was not the first time that Pro Gorod has been targeted. Molotov Cocktails were used to start a fire at the newspaper on 18 April, and Abyzov was physically attacked by two unidentified men on 31 January.

23.06.2014 - Mariopol editor held at anti-terrorism centre for past five days

Reporters Without Borders is concerned about Serhiy Dolgov, the editor of the newspapers Vestnik Pryazovya and Khochu v SSSR (“I want to go to the USSR”), who was abducted from his office in the southeastern city of Mariupol on 18 June. After saying nothing for five days, Sergei Spasitel, the head of the Security Service of Ukraine (SBU) in Mariupol, announced that Dolgov was “alive and in good health” and was being held at an anti-terrorism centre in Zaporozhye.

Dolgov was abducted from the Vestnik Pryazovya office on the afternoon of 18 June by six masked men in civilian dress with automatic weapons, who took all the computers and beat Dolgov before taking him away with his hands tied. His whereabouts and the identity and motive of his abductors remained unknown for five days.

We firmly condemn the brutality of Dolgov's arrest, which had all the hallmarks of an outright abduction,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern Europe and Central Asia desk. “We urge the Ukrainian authorities to clarify the situation without delay, to follow legal procedures, and to respect this journalist's rights regardless of his media's editorial policies.

Dolgov's colleagues think his abduction was linked to his editing of Khochu v SSSR, which mainly publishes historical articles about the Soviet era and which other newspapers in the region recently labelled as a “rebel” publication.

22.06.2014 - Two TV journalists briefly detained in Crimea

Two journalists with Ukraine's Hromadske.TV – reporter Tatyana Kozyreva and camera operator Karen Arzumanyan – were detained for about an hour after trying to do a live report in Nakhimov Square in the Crimean city of Sebastopol on 22 June.

While doing their report in the square, where retirees were staging a demonstration, they were accosted by some of the retirees, who insulted them and accused them of distorting what is going on in Crimea. The police came and took them to a nearby police station in the Lenin district, where they were questioned about their activities and possible links to "extremist groups" and were then released. Kozyreva said the police were reasonable and returned their equipment.

The situation has been particularly difficult for independent and Ukrainian journalists in Crimea since the peninsula's incorporation into Russia. The Russian authorities obstruct their news gathering by, for example, not allowing them to attend press conference. Three TV stations – 5 Kanal, Kanal 24 and Novyi Kanalhave stopped operating in Crimea because of the threats to their reporters.

18.06.2014 - Journalist held overnight by rebels in Donetsk

Aleksandr Peremot, a journalist with the URA-Inform.Donbass news website, was abducted by rebels in Donetsk on the afternoon of 17 June and was held overnight. When detained, he was outside the Donetsk public prosecutor's office, which is occupied by the self-proclaimed People's Republic of Donetsk (PRD). His news organization, which had difficulty communicating with the rebels because “it is not accredited with the PRD,” has promised to reveal the details of Peremot's abduction shortly.

17.06.2014 - Pressure on local newspaper in Donetsk region

Maria Semenova, the editor of the Vechernyaya Makeyevka local newspaper, and Larisa Butova, the CEO of the Pressa Makeyevka printing press, were kidnapped by two men in battledress from the newspaper's office in Makeyevka, in the eastern Donetsk region, at around 10 a.m. on 17 June and were taken for a “conversation” with representatives of the PRD, the self-proclaimed People's Republic of Donetsk, who voiced their discontent with the newspaper's editorial policies. The two women were finally released at around 8 p.m. the same day. The newspaper has so far refused to make any comment but employees said they regarded the abduction as “very serious.”

16.06.2014 - Russian TV journalists held for two days

Two journalists with Russian TV station Zvezda – reporter Yevgeny Davydov and soundman Nikita Konashenkov –, were arrested at a Ukrainian checkpoint on 14 June while on their way to Dnepropetrovsk airport to fly back to Moscow at the end of a reporting trip. Their station is a Russian defence ministry offshoot and they had “People's Republic of Donetsk” accreditation. After being taken to the Security Service of Ukraine (SBU), they were held for two days on suspicion of spying and then handed over to the Russian embassy's military attaché. Two other Zvezda journalists were arrested a week ago (see below).

16.06.2014 - Ukrainian journalist arrested on Russian border

Anastasia Stanko, a correspondent for the citizen TV station Hromadske, was about to report live from a small cross-border town called Milove (Ukraine) and Chertkovo (Russia) on 14 June when her phone connection was terminated and Russian border guards arrested her on a charge of crossing the border illegally. She was released later the same day.

13.06.2014 - Call for investigation into journalist's torture by soldiers

Reporters Without Borders learned on 13 June that Ukrainian soldiers arrested Anton Vodian, a reporter for the Ukrainian news website Insider, during an identity check in Dolgenkoe, a village in the Kharkov region, on 3 June. They said he was not on their list of “registered” journalists although he had the required accreditation and had notified the anti-terrorism operations press attaché about his trip in advance. The soldiers used torture to interrogate him, tying him up, beating him for four hours and threatening to kill him. On his release the next day, a senior commander said he had been held for “security reasons” during an important phase of an anti-terrorist operation. The head of Insider wrote to the defence ministry demanding an internal investigation into the incident.

09.06.2014 - Two Russian journalists arrested in Donetsk region

Two Russian journalists with “People's Republic of Donetsk” accreditation – Zvezda cameraman Andrei Sushenkov and soundman Anton Malyshevwere arrested at a Ukrainian National Guard checkpoint near the city of Sloviansk on the evening of 6 June. Zvezda is a Russian defence ministry offshoot.

They were hand over to the Security Service of Ukraine (SBU) for questioning on suspicion of “collecting information on Ukrainian checkpoints.” Released on the night of 8 June and put on a flight to Moscow, they said they were held for two days in a cramped and overheated cell.

09.06.2014 - Constant harassment of local media

Vasyl Serdyukov, a reporter for the local newspaper Serditaya Gazeta, and his photographer son Yevhen Serdyukov were kidnapped and beaten by militiamen in Rubizhne, a city in the Luhansk region, on 8 June. After being taken to the regional government headquarters in Luhansk, they were freed the next day at dawn.

The militia accused them of covering local news in a way that was one-sided and hostile to the separatists. The newspaper's editor denied this categorically. Yevhen Serdyukov had to be hospitalized with concussion and bruising all over his body. The militiamen also confiscated a computer, a (legally registered) hunting rifle and a car from the Serditaya Gazeta office.

The offices of the newspaper Horniak were set on fire at dawn on 6 June in Torez, in the Donetsk region. They had already been ransacked a month ago after the editor refused to comply with “People's Republic of Donetsk” orders.

The newspaper Donetskie Novosti announced on 6 June that it is temporarily suspending operations because of the “tense situation” in the Donetsk and Luhansk regions. Like Vecherny Donetsk, which suspended activities on 2 June following its editor's abduction, Donetskie Novosti is owned by Rinat Akhmetov, an oligarch who recently announced his support for the central Ukrainian government.

28.05.2014 - Rebels hold two Ukrainian journalists for three days

Two Ukrainian journalists who had been kidnapped by anti-Kiev rebels on 25 May at a checkpoint near Shchastye (in the Luhansk region) – Vyacheslav Bondarenko of the Obzor news website and freelance video reporter Maksim Osovski – were finally released on 28 May after being held and mistreated for three days.

The two journalists had been on their way to cover the presidential election in the east of the country for the Ukrainian TV station ZIK. After the rebels found a Ukrainian flag and TV equipment in their car, they were accused of spying and were taken to the SBU building in Luhansk.

While held, they were badly beaten, tortured and threatened with being killed. After their release, they were hospitalized in Kiev with bruises all over their bodies. Bondarenko also had significant lesions. There was little media coverage of their abduction and their release was prematurely reported.

25.05.2014 - Two Russian journalists working for LifeNews freed

Marat Saychenko and Oleg Sidyakin, two journalists working for the Russian pro-government TV station LifeNews, were released on 25 May in Kiev and immediately boarded a flight for Grozny, the capital of the Russian republic of Chechnya.

Viktor Yagun, the deputy head of the Security Service of Ukraine (SBU),said at a news conference that they had been freed at the request of the United Nations and the Organization for Security and Cooperation in Europe.

In an interview for the Russian newspaper Izvestia, Chechen President Ramzan Kadyrov said he has sent representatives to Kiev after Russian President Vladimir Putin requested the two journalists' release. The ensuing negotiations are said to have been kept secret for security reasons.

Members of the Ukrainian armed forces arrested Saychenko and Sidyakin – along with the rebels they were filming ¬– near Kramatorsk on 18 May. They were subsequently taken to Kiev, interrogated by the SBU and accused of “providing assistance to terrorism.”

24.05.2014 - Russian journalists denied entry

More Russian journalists were refused entry to Ukraine in the run-up to the 25 May presidential election, although they had all the necessary papers. The reason often given was lack of funds or inability to confirm the reason for the visit. The Ukrainian authorities have imposed drastic restrictions on Russian males entering Ukraine.

According to the Organization for Security and Cooperation in Europe, at least five TV crews and five individual journalists were denied entry from 20 to 24 May.

“Like the Russian authorities in Crimea, the Ukrainian authorities have often used this prior censorship method in the information war exacerbated by the different parties since the start of the conflict in eastern Ukraine,” said Johann Bihr, the head of the Reporters Without Borders Eastern European and Central Asia desk.

“Journalists must be able to have access to the events they want to cover as part of their work, regardless of their nationality or the editorial line of the media they work for,” Bihr added.

Those denied entry have included Ilya Varlamov, a blogger, and Ilya Azar of the independent radio station Echo of Moscow, although both are well known for providing coverage of the “Euromaidan” protests that had nothing in common with the Kremlin's propaganda.

They were turned back on landing in Kiev on 23 May on the grounds of “unconfirmed reason for the visit.” Natalia Suvorova, a reporter for the Russian radio station Kommersant FM, was also recently refused entry.

21.05.2014 - Ukrainian authorities release Russia Today journalist

Graham Phillips, a British journalist who works for the Russian pro-government TV station Russia Today, was released on the evening of 21 May after being arrested the previous day by the National Guard at a border post on the outskirts of Mariupol, in the Donetsk region, and being taken immediately to the headquarters of the Security Service of Ukraine (SBU) in Kiev for interrogation.

Phillips said he was arrested for having a bulletproof vest. The statements by the Ukrainian authorities were contradictory during his detention. Russia Today reported his arrest immediately but the National Guard initially denied it, only to acknowledge it later.

The various parties to the Ukrainian conflict are waging an all-out information war that has been exacerbated by the approach of the 25 May presidential election. The anti-Kiev rebels in eastern Ukraine have been targeting journalists since March. Now the Ukrainian authorities are behaving with growing hostility to journalists working for Russian media.

Two Russian journalists working for the Russian pro-government news website Life News are still being held by the SBU in Kiev. They and the rebel group they were accompanying were arrested by the Ukrainian armed forces on 18 May. The two journalists are accused of assisting the “terrorist” activities of the rebels.

18.05.2014 - Donetsk Republic frees two hostages held by militiamen

Reporters Without Borders is very relieved by the 18 May release of Serhiy Shapoval, a journalist with the Volin'Post news website who was kidnapped in Sloviansk on 26 April and was held hostage for three weeks by the rebels of the self-proclaimed Republic of Donetsk in one of the city's government buildings.

Shapoval was interrogated and mistreated while held. The rebels gave him electric shocks, lacerated the palms of his hands and forced him to say on camera that they were peaceful and had no weapons. The Anna News and Donbas Popular Militias TV stations broadcast the videos of his statements. While held, he contacted relatives several times to say he was in Sloviansk but could not leave for the time being.

Ukrainian photo-reporter Milana Omelchuk was also freed on 18 May after being held for nearly two weeks by the rebels of the self-proclaimed Republic of Donetsk, who demanded a ransom of 50,000 hryvnia (3,100 euros) for her release on 13 May. With the help of the Open Dialogue Foundation, an NGO, Omelchuk's sister managed to convince the rebels that the family was not able to pay such a large sum. After her release, Omelchuk was hospitalized in Kiev for malnutrition and because the rebels drugged her.

15.05.2014 - TV towers in east – targets and weapons of war

Ukraine's interior ministry announced on 15 May that national armed forces control the broadcasting tower at Kramatorsk (which is 12 km south of Sloviansk, one of the rebel strongholds in the Donetsk region) and denied a local news site's claim that anti-Kiev militiamen seized the tower on 14 May, when retransmission of all TV stations was interrupted.

Ukrainian special forces did however regain control of the television tower at Sloviansk on 14 May. It had been controlled for some time by anti-Kiev rebels, who had interrupted the broadcasting of Ukrainian programmes and replaced them by Russian TV stations.

Control of the region's main broadcast retransmission centres switches between the Ukrainian army and rebel forces in accordance with the success of their operations, resulting in frequent cuts and alternation between Russian and Ukrainian stations. Aside from their strategic importance in the information war, these centres allow the warring parties to mark their territory and project their authority over the local population.

13.05.2014 - Journalist freed after two weeks as hostage in Sloviansk

Reporters Without Borders is very relieved to learn that Yuri Leliavski, a reporter for the Ukrainian TV station ZIK, was released after being held hostage by pro-Russian militiamen for two weeks in Sloviansk, the stronghold of the pro-Russian rebels. Leliavski revealed at a news conference in the western city of Lviv on the evening of 12 May that he was freed on 9 May.

Militiamen arrested Leliavski barely an hour after he arrived in Sloviansk on 25 April, as soon as they realized he was from Lviv. He spent the entire two weeks in the basement of the building of the Security Service of Ukraine (SBU), now the headquarters of the pro-Russian militias.

12.05.2014 - Kidnapped journalist released

Reporters Without Borders is very relieved to learn that Pavel Kanygin, a reporter for the independent Russian newspaper Novaya Gazeta, was freed on the afternoon of 12 May after being kidnapped the previous night in Artemisk, in the Donetsk region. He had managed to send an SMS alert to colleagues during the night but thereafter remained unreachable until his release.

Pro-Russian rebels of the “People's Republic of Donetsk” had confirmed that they were holding Kanygin for spreading “negative” information and for not being accredited with them. In his coverage of the 11 May referendum on self-determination in the Donetsk region for his newspaper and on social networks, Kanygin reported a failure to respect electoral procedures. He said he was hit while being interrogated.

12.05.2014 - Journalist attacked in Kotovsk

Alexander Yaroshenko, a journalist who uses the pen-name of Sergei Levitanenko, was attacked in his home in Kotovsk, near Odessa, on the night of 11 May by masked intruders in camouflage dress, who hit him and throttled him, accusing him of “not liking Putin.”

After escaping, Yaroshenko described the attack as a “murder attempt.” When he subsequently returned to his home, he found that the room containing his work material had been torched. An investigation is under way.

12.05.2014 - Russia Today employee injured

The security situation for journalists is worsening steadily in the east of the country amid an increase in Ukrainian army operations and the emergence of more and more militias. An employee of the Russian TV station Russia Today sustained a gunshot injury during street fighting in Mariupol on 9 May. Russia Today said he was evacuated to Moscow on 12 May in a serious condition.

08.05.2014 - TV crew held for several hours

A crew with the Ukrainian national TV station ICTV were held by pro-Russian rebels at a checkpoint near Slovianks on 8 May. They considered themselves lucky to be freed after being interrogated and threatened for several houses, and stripped of their equipment.

08.05.2014 - Airwaves war

A cable TV supplier was forced to drop all the Ukrainian national TV channels on 8 May at the behest of Valeri Bolotov, the self-proclaimed governor of Luganks and commander of the pro-Russian “army of the southeast,” who threatened to terminate its entire service if it did not comply.

After being threatened physically, the cable operator's employees told clients they had been temporarily forced to drop the Ukrainian channels but pointed out that these channels could still be viewed on its website. After the fight for control of TV retransmission centres, this marks a new phase in the airwaves war being waged by the parties to the conflict in eastern Ukraine.

Categorieën: Extern nieuws

Grote storing legt delen internet lam

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:01
Het internet kampt sinds twee dagen met omvangrijke storingen die ervoor zorgen dat grote delen van het world wide web op gezette tijden onbereikbaar zijn.
Categorieën: Extern nieuws

“Ali weet je al iets meer?”

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:00
Tijdens een raketontmantelingsoperatie in het noorden van Gaza is afgelopen woensdag niet alleen een Italiaanse journalist om het leven gekomen,…
Categorieën: Extern nieuws

“Ali weet je al iets meer?”

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 10:00
Tijdens een raketontmantelingsoperatie in het noorden van Gaza is afgelopen woensdag niet alleen een Italiaanse journalist om het leven gekomen,…
Categorieën: Extern nieuws

Motie persvrijheid Haagse gemeenteraad

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 09:16
Tijdens het komende spoeddebat over de ongeregeldheden bij demonstraties in de Haagse Schilderswijk, waarbij ook journalisten werden belaagd, zal lokale…
Categorieën: Extern nieuws

Jury spreekt The Sun-journalist vrij

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 09:14
Een oud-journalist van tabloid The Sun is gisteren vrijgesproken van alle aanklachten dat hij zonder toestemming een telefoon had doorgekeken. Journalist Ben Ashford werd in 2012 opgepakt en kort daarop ontslagen door The Daily Mail, waar hij op dat…
Categorieën: Extern nieuws

VS: Washington Post-journalist kort vast

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 09:11
De stad Ferguson in Missouri is al dagen toneel van rellen en demonstraties, nadat een man door een agent werd doodgeschoten. Journalisten…
Categorieën: Extern nieuws

NPO brengt in memoriam Frans Brüggen

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 09:10
De Nederlandse dirigent, musicoloog en voormalig fluitist Frans Brüggen is deze week op 79-jarige leeftijd overleden. NPO Cultura voert daarom deze donderdag vanaf 20:00 uur tot na middernacht een ingelaste programmering in. Meer op www.npocultura.nl/fransbruggen
Categorieën: Extern nieuws

Lees Ook

Villamedia Nieuws - do, 14/08/2014 - 09:10
Donetsk republic official denies defence chief Strelkov badly wounded Itar-Tass Duitse economie krimpt licht…
Categorieën: Extern nieuws

"Please buy a newspaper tomorrow, or else I’m just out there eating tear gas for Twitter."

Cyberjournalist - do, 14/08/2014 - 04:28
“Please buy a newspaper tomorrow, or else I’m just out there eating tear gas for Twitter.”

- mattdpearce​, Los Angeles Times
Categorieën: Extern nieuws

Submit Your Work for the Newswomen’s Club of New York Front Page Awards Now

10000 words - wo, 13/08/2014 - 19:09

Calling all female journos in the New York metro area: it’s time to submit your work for the Newswomen’s Club of New York Front Page awards. The application process is now open for work that was published or broadcast between September 1, 2013 and August 1, 2014. There are new submission categories this year — there are categories for online, newspaper, magazine, photography, wires, and other reporting. In each category, they accept entries for spot reporting, opinion pieces, digital video, blog posts, photo essays, fashion, science, and sports reporting, among others. You can see where you fit in here. Basically, if you work in news in any format in or around New York, you have something you can submit.

There are also two memorial awards: the Martha Coman award for best new journalist, which is open to all categories, and the Marie Colvin award to honor reporting done in a foreign market by a New York journalist. Martha Coman was one of the first female  reporters for the New York Herald and a founding member of The New York Newspaper Women’s Club. Marie Colvin was killed in Syria in 2012 while covering the war for The Sunday Times. 

You can apply and find out more information about the awards here.

The awards will be presented at a gala this November in New York City. Submissions are due September 5, so get a move on.

Image via Newswomen’ Club of New York

New Career Opportunities Daily: The best jobs in media.

Categorieën: Extern nieuws
""